Logo

PARTNER VÁŠHO ZDRAVIASme súčasťou skupiny AGEL, najväčšieho súkromného poskytovateľa zdravotnej starostlivosti v strednej Európe.

KLIENTSKE CENTRUM

038 / 762 41 11

O nemocnici

Sedenie v škole má veľký vplyv na zdravý vývin chrbtice a pohybovú sústavu. Pre deti je nesmierne dôležité, ako v lavici sedia

21.10.2021

V školskej lavici strávia deti hodiny a hodiny. Pre ich vývoj pohybového aparátu je zásadné, ako sedia, ako často v určitej polohe sedia. Čo im je príjemné ani zďaleka nemusí byť správne pre ich vývin. Aký vplyv má na chrbticu a pohybovú sústavu a jej vývin sedenie v škole, aké je správne sedenie a čo sú v tejto oblasti najnovšie poznatky, vysvetlila Libuša Klamárová, vedúca fyzioterapeutka Nemocnice AGEL Bánovce.

„Štruktúra a tvar stavcov sa mení postupne ako dieťa rastie. Deti v dnešnej dobe trávia viac času v sede, či už v škole počas vyučovania, alebo doma pred televízorom, počítačom. Pri nesprávnom držaní tela a zlej životospráve si môžu deti veľmi ľahko vypestovať problémy s chrbticou, čo môže viesť k pokročilej asymetrie trupu, kyfóze, skolióze, zníženiu poklesu bedrovej lordózy,“ vysvetľuje Libuša Klamárová. Preto je podľa nej nesmierne dôležité, aby sedenie v škole malo svoju protiváhu v aktívnom pohybe detí. Fyzická aktivita je veľmi dôležitá pre zdravie, pohodu a ich rozvoj. „Posilňuje svaly, detské kosti, srdce, pľúca, podporuje správne držanie tela, flexibilitu, pomáha udržiavať si zdravú váhu, zlepšuje náladu a sebavedomie,“ hovorí skúsená odborníčka.

A aké je teda správne sedenie v školskej lavici? „Platí pravidlo 90-90-90. Nohy rovné na podlahe, členky a kolená pod uhlom 90 stupňov. Stehná by mali byť rovnobežne s podlahou, boky tiež v uhle 90 stupňov. Výška lavice alebo pracovného stola by mala dieťaťu umožňovať mať ramená uvoľnené a lakte odpočívajúce po stranách tela,“ hovorí fyzioterapeutka L. Klamárová. Aj v škole však dieťa môže sedenie vyvažovať fyzickou aktivitou, ktorá sa nemusí obmedzovať iba na prestávky alebo hodiny telesnej výchovy. „Krátke prestávky na pohybovú aktivitu aj počas hodiny môžu dať deťom príležitosť zorganizovať si myšlienky, aby zvládali stres a množstvo nových informácií. V závislosti od učiteľa môže byť tolerovaný napríklad aj strečing pri stole alebo krátke ponaťahovanie svalov v stoji vedľa lavice,“ dodáva L. Klamárová.

Späť